09027492174 09378570390

منو

کدهای خطای توربو شارژر (Turbocharger Error Codes) | علل، علائم و راه‌حل‌ها

توربو شارژرها یکی از حیاتی‌ترین اجزای سیستم افزایش قدرت موتور هستند. این قطعه با فشرده‌سازی هوای ورودی به موتور، باعث افزایش توان و بازدهی سوخت می‌شود. اما مانند هر قطعه مکانیکی و الکترونیکی دیگری، ممکن است با گذشت زمان دچار ایراد شده و در نتیجه، کد خطا (Error Code) تولید شود. در این مقاله به بررسی رایج‌ترین کدهای خطای توربو شارژ، علت‌های بروز آن‌ها و روش‌های رفع مشکل می‌پردازیم.

رایج‌ترین کدهای خطای توربو شارژر

کدهای خطا معمولاً از طریق دستگاه دیاگ OBD-II در ECU خودرو ثبت و نمایش داده می‌شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این کدها را معرفی می‌کنیم:

1. P0299 – Turbo/Super Charger Underboost Condition

  • شرح: فشار تقویتی (Boost) پایین‌تر از حد انتظار ECU است.

  • دلایل رایج: نشتی در سیستم هوا، خرابی توربو، ضعف در سوپاپ وِیست‌گِیت (Wastegate)

  • راه‌حل: بررسی نشتی، آزمایش توربو، تست سنسور MAP


2. P0234 – Turbo/Super Charger Overboost Condition

  • شرح: فشار بوست بیش از حد مجاز است.

  • دلایل رایج: گیر کردن wastegate، خطای برنامه‌ریزی ECU، خرابی N75 یا solenoid کنترل بوست

  • راه‌حل: بررسی N75، تست wastegate، دیاگ کامل و بررسی نرم‌افزار ECU


3. P2262 – Turbo Boost Pressure Not Detected

  • شرح: فشار تقویتی توسط ECU شناسایی نمی‌شود.

  • دلایل رایج: خرابی توربو، سنسور فشار، گرفتگی مسیر هوا

  • راه‌حل: تمیزکاری یا تعویض سنسور، بررسی توربو، تست کمپرسور


4. P2563 – Turbo Boost Control Position Sensor A Range/Performance

  • شرح: عملکرد سنسور موقعیت actuator توربو غیر نرمال است.

  • دلایل رایج: خرابی actuator توربو، ایراد سیم‌کشی

  • راه‌حل: بررسی ولتاژ، تست actuator، تعویض سنسور


5. P0035 – Turbocharger Bypass Valve Control Circuit High

  • شرح: ولتاژ بیش از حد در مدار کنترل شیر بای‌پس

  • دلایل رایج: اتصالات کوتاه‌شده، خرابی شیر بای‌پس

  • راه‌حل: بررسی سیم‌کشی و شیر بای‌پس، تعمیر مدار


6. P0034 – Turbocharger Bypass Valve Control Circuit Low

  • شرح: ولتاژ پایین در مدار شیر بای‌پس توربو

  • دلایل رایج: قطعی در سیم‌کشی، اتصال بدنه ناقص

  • راه‌حل: بررسی سوکت و مسیر سیم‌کشی، تعویض شیر در صورت لزوم


7. P0243 – Turbocharger Wastegate Solenoid A Malfunction

  • شرح: سوپاپ کنترل فشار توربو عملکرد درستی ندارد.

  • دلایل رایج: خرابی سلونوئید (N75)، مشکلات برقی

  • راه‌حل: تعویض N75، بررسی ECU و اتصالات


8. P0244 – Turbocharger Wastegate Solenoid A Range/Performance

  • شرح: عملکرد سلونوئید در محدوده نرمال نیست.

  • دلایل رایج: خرابی سلونوئید، انسداد یا نشتی در لوله‌ها

  • راه‌حل: بررسی شیر کنترل، تست فشار


9. P0245 – Turbocharger Wastegate Solenoid A Low

  • شرح: سیگنال ولتاژ در سلونوئید پایین‌تر از حد است.

  • علت: خرابی سیم‌کشی یا خود سلونوئید

  • راه‌حل: بررسی برق، تست مقاومت، تعویض در صورت نیاز


10. P0246 – Turbocharger Wastegate Solenoid A High

  • شرح: ولتاژ بالاتر از حد نرمال است.

  • راه‌حل: تست اتصال کوتاه، تعویض سیم یا شیر کنترل


11. P0030 – HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 1)

گرچه مستقیماً مربوط به توربو نیست، اما می‌تواند روی سیستم مدیریت احتراق اثر بگذارد که در عملکرد توربو نیز مؤثر است.


12. P0045 – Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit/Open

  • شرح: قطعی در مدار کنترل بوست توربو

  • راه‌حل: بررسی کامل مدار برق، تست بوست کنترلر


13. P0046 – Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit Range/Performance

  • شرح: عملکرد سلونوئید در محدوده تعریف‌شده نیست

  • راه‌حل: دیاگ تخصصی، بررسی سنسورها


14. P0047 – Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit Low

  • شرح: ولتاژ کمتر از حد نرمال در مدار سلونوئید

  • راه‌حل: بررسی منبع تغذیه و مسیر برگشتی برق


15. P0048 – Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit High

  • شرح: سیگنال با ولتاژ غیرعادی بالا

  • علت: آسیب‌دیدگی ECU، اتصال کوتاه، خطای نرم‌افزاری

  • راه‌حل: تست کامل واحد کنترل، تعویض ECU در صورت لزوم


16. P0236 – Turbo Boost Sensor A Range/Performance

  • شرح: سنسور فشار بوست عملکرد غیر نرمال دارد

  • راه‌حل: تعویض سنسور، بررسی ولتاژ سنسور MAP


17. P0237 – Turbo Boost Sensor A Circuit Low Input

  • شرح: ورودی ولتاژ پایین از سنسور فشار توربو

  • علت: خرابی سنسور، قطعی در مدار

  • راه‌حل: بررسی و تعویض سنسور


18. P0238 – Turbo Boost Sensor A Circuit High Input

  • شرح: ورودی ولتاژ بالا از سنسور بوست

  • علت: سنسور معیوب یا اتصال نادرست

  • راه‌حل: تست مقاومت، تعویض سنسور

تحلیل تخصصی کدهای خطا: P0105، P0106، P0107، P0108، P0239، P0325، P0327، P0328، P0336


P0105 – MAP Sensor Circuit Malfunction

  • شرح: خطا در مدار سنسور فشار منیفولد (MAP)

  • سنسور درگیر: MAP (Manifold Absolute Pressure)

  • علائم:

    • کاهش قدرت موتور

    • ریپ زدن یا استارت سخت

    • مصرف سوخت بالا

  • دلایل رایج:

    • قطعی یا اتصال کوتاه در سیم‌کشی

    • خرابی خود سنسور MAP

    • نشت خلا در منیفولد

  • راه‌حل:

    • تست ولتاژ خروجی سنسور

    • تعویض سنسور MAP در صورت خرابی

    • بررسی سیم‌کشی و کانکتورها


P0106 – MAP Sensor Range/Performance Problem

  • شرح: سیگنال سنسور MAP خارج از بازه استاندارد است.

  • علت‌ها:

    • کثیفی یا مسدود شدن مسیر ورودی هوا

    • نوسانات فشار غیرعادی در منیفولد

    • خرابی در ECU

  • راه‌حل:

    • تمیز کردن مسیر ورودی هوا

    • بررسی ECU برای خطای نرم‌افزاری

    • تعویض سنسور MAP اگر عملکرد نادرست باشد


P0107 – MAP Sensor Circuit Low Input

  • شرح: ولتاژ ارسالی از سنسور MAP کمتر از حد مجاز است.

  • دلایل:

    • سیم‌کشی آسیب‌دیده یا اتصال بدنه

    • خرابی داخلی سنسور

  • راه‌حل:

    • تست ولتاژ با مولتی‌متر

    • تعویض سنسور یا اصلاح مدار برق


P0108 – MAP Sensor Circuit High Input

  • شرح: ولتاژ MAP بیش از حد استاندارد است.

  • علت‌ها:

    • خرابی سنسور

    • ECU سیگنال را اشتباه تفسیر می‌کند

    • اتصال کوتاه در مدار برق

  • راه‌حل:

    • بررسی ECU، تعویض سنسور MAP

    • بررسی سنسور دمای هوا که ممکنه در سیگنال تداخل ایجاد کنه


P0239 – Turbocharger Boost Sensor B Circuit Range/Performance

  • شرح: عملکرد سنسور بوست B خارج از محدوده است.

  • کارکرد: برخی خودروها دو سنسور بوست دارند؛ سنسور B معمولاً در سمت فشار بالای توربو قرار دارد.

  • علت‌ها:

    • خرابی سنسور بوست B

    • نوسان شدید فشار توربو

    • ناهماهنگی بین سنسور MAP و سنسور بوست

  • راه‌حل:

    • دیاگ کامل مقایسه MAP و سنسور بوست

    • تست فشار توربو با بوست گیج

    • تعویض سنسور در صورت نیاز


P0325 – Knock Sensor 1 Circuit Malfunction (Bank 1)

  • شرح: مدار سنسور ضربه (Knock Sensor) بانک ۱ دچار مشکل شده است.

  • علائم:

    • کاهش قدرت موتور

    • احتراق ناقص

    • گاهی روشن شدن چراغ چک

  • علت‌ها:

    • خرابی یا شل بودن سنسور ناک

    • مشکلات در سیم‌کشی یا اتصال به ECU

  • راه‌حل:

    • تست مقاومت سنسور

    • بررسی نصب صحیح روی بدنه موتور

    • تعویض سنسور در صورت نیاز


P0327 – Knock Sensor 1 Circuit Low Input (Bank 1)

  • شرح: ولتاژ ورودی از سنسور ناک کمتر از حد نرمال است.

  • علت:

    • سنسور به لرزش موتور پاسخ نمی‌دهد

    • مدار زمین قطع شده یا مقاومت بیش از حد است

  • راه‌حل:

    • بررسی اتصال بدنه و نویز

    • تعویض سنسور یا اصلاح مدار


P0328 – Knock Sensor 1 Circuit High Input (Bank 1)

  • شرح: ولتاژ بیش از حد از سنسور ناک ارسال می‌شود.

  • علت‌ها:

    • نویز الکتریکی

    • خرابی سنسور

    • ECU به‌اشتباه سیگنال را بالا تشخیص می‌دهد

  • راه‌حل:

    • بررسی مسیر سیم‌کشی برای تداخل با سایر مدارها

    • تست سنسور با دیاگ

    • تعویض در صورت تایید خرابی

توربو فخار با سابقه ی طولانی توانسته است نکاتی را به صورت تجربی و آکادمیک در زمینه ی تعمیر و فروش توربو شارژر و سوپر شارژر بدست آورد که در اختیار مشتریان عزیز در تهران، غرب تهران، نهرانسر، شهریار، اندیشه، شهر قدس(قلعه حسن خان)، کرج، مهرشهر، گلشهر، گوهردشت، فردیس و جاده ملارد قرار دهد.